ماهرخماهرخ، تا این لحظه: 12 سال و 7 ماه و 9 روز سن داره
فردینفردین، تا این لحظه: 4 سال و 10 ماه و 26 روز سن داره
زمانی که خودم شروع کردم به نوشتن🌈زمانی که خودم شروع کردم به نوشتن🌈، تا این لحظه: 1 سال و 1 ماه و 22 روز سن داره
تولد شمار وبلاگم🌙✨️🦋تولد شمار وبلاگم🌙✨️🦋، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 2 روز سن داره

Mahake man

🔗⛓️‍💥

هفتۀ هشتاد و یکم از رشد نوپا

1392/3/14 11:17
125 بازدید
اشتراک گذاری

دنبال كردن نگاهتان و افتادن در مخمصه!

با اینكه كودكتان بارها و بارها شما را در حال سرزنش خواهر یا برادر كوچكترش به خاطر انجام كار ممنوعی دیده است، مطمئن باشید همین كه پشت‌تان را به او كنید، دقیقاً همان كاری را انجام می‌دهد كه خواهرش انجام داده بود. در این هفته می‌آموزید كه چگونه كوچولویتان مهارت‌های استراق سمع عاطفی را با تعقیب نگاهتان تركیب می‌كند (این مسأله ممکن است به زیان شما باشد!)

مغز كودكتان در هفتۀ 81

می‌دانید كه اگر از پنجره به ماه نگاه كنید، كودكتان نگاه شما را دنبال خواهد كرد. همچنین می‌دانید كه اگر كودكتان شما را در حال سرزنش خواهر یا برادر 4 ساله‌اش به خاطر برداشتن قوطی كبریت ببیند، او هم در حضور شما به قوطی كبریت دست نخواهد زد.

اما اگر این كبریت‌ها روی میز باشند و كودكتان ببیند كه نگاه‌تان متوجه او نیست، چطور؟ آیا از دست زدن به كبریت خودداری می‌كند؟

نتایج تحقیقات

در مطالعه‌ای كودكان 20 ماهه روی زانوی مادرشان نشستند و محققی را كه با 3 اسباب‌بازی جدید به ترتیب بازی می‌كرد، تماشا كردند. سپس فرد بزرگسال دیگری وارد اتاق شد و به خاطر بازی كردن با یكی از اسباب‌بازی‌ها سر محقق فریاد زد، ظاهراً نباید به آن شیء دست می‌زد.

بعد از مدت كوتاهی فرد دوم آن طرف میز روبروی كودك نشست و محقق هر یك از اسباب بازی‌ها را به كودك داد. در آزمایش‌های پیاپی، بچه‌ها با اشتیاق با دو اسباب‌بازی كه مورد سرزنش قرار نگرفته بودند، بازی كردند، اما فقط زمانی كه فرد دوم به مجله نگاه می‌كرد به آن اسباب‌بازی ممنوعه دست زدند و همین كه نگاهش متوجه آن‌ها می‌شد، اسباب‌بازی را رها می‌كردند.

تقویت مغز در هفته 81

در این سن كم، مهارت‌های محدود استدلال عقلانی كودك و خویشتن‌داری او مانع از این می‌شود كه بفهمد با اینكه شما در حال خواندن مجله یا شستن ظرف‌ها هستید، باز هم حواستان به كارهای او هست و مرتب به او نگاه خواهید كرد تا مطمئن شوید كاری را كه خواهر یا برادرش را از آن منع كرده‌اید، انجام ندهد.

برخی از كودكان كه در ارضای میل كنجكاوی خود دربارۀ شیء ممنوعه مصر هستند، هر وقت حواس پدر یا مادرشان به آن‌ها نباشد، دزدكی به آن دست می‌زنند یا از پدر و مادرشان می‌خواهند به آن‌ها نگاه نكنند. نباید چنین رفتارهایی را به خودتان بگیرید یا سریع قضاوت كنید. فكر نكنید كه كودكتان موذی و آب زیر كاه است. این نوع رفتار فقط به دلیل عدم تكامل رشد شناختی اوست. كودكتان در حدود 24 ماهگی، به چیزهایی كه ممنوع كرده‌اید، حتی زمانی كه نگاهتان مستقیماً متوجه او نیست، دست نمی زند.

لازم نیست یادآوری كنیم هنوز روزهایی كه باید چشمانی تیزبین مانند عقاب داشته باشید، به سر نیامده است! به خاطر مسائل ایمنی اگر شیء ممنوعه ای در دسترس كودكتان قرار دارد، باید مدام توجه‌تان به او باشد (یا اینكه آن شیء را از دسترس او خارج كنید)

كودك سحر خیز

اصلاً جالب نیست كه كودكتان قبل از شما از خواب بیدار شود. با بستن پرده‌های اتاق، مانع ورود زود هنگام نور آفتاب به داخل اتاق كودكتان شوید و از اینكه اتاق كودك، مناسب خواب صبحگاهی است، مطمئن شوید. اگر هر روز زودتر از قبل بیدار می‌شود، سعی كنید او را دیرتر بخوابانید یا خواب نیم‌روزی‌اش را كوتاه كنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به Mahake man می باشد