ماهرخماهرخ، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 28 روز سن داره
فردینفردین، تا این لحظه: 4 سال و 10 ماه و 14 روز سن داره
زمانی که خودم شروع کردم به نوشتن🌈زمانی که خودم شروع کردم به نوشتن🌈، تا این لحظه: 1 سال و 1 ماه و 10 روز سن داره
تولد شمار وبلاگم🌙✨️🦋تولد شمار وبلاگم🌙✨️🦋، تا این لحظه: 11 سال و 21 روز سن داره

Mahake man

🔗⛓️‍💥

موسیقی موتزرارت

1393/7/4 12:9
221 بازدید
اشتراک گذاری

تاثیر موسیقی موتزرارت  بر روی رشد و خلاقیت فکری کودکان   
تاثیر موسیقی موتزرارت  بر روی رشد و خلاقیت فکری کودکان   

 

 

 


ولفگانگ آمادئوس موتسارت( ۱۷۵۶-۱۷۹۱ ) آهنگساز اتریشی، از نوابغ مسلم موسیقی و از بزرگ‌ترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک بود.  موتسارت در سومین سال از زندگی خود شروع به آهنگسازی کرد و در پنج سالگی لقب کودک نابغه به او داده شد و همه‌جای اروپا شهرت بسیاری یافت. در هفت سالگی اولین سمفونی، و در دوازده سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. بر خلاف هر آهنگساز دیگری، او در تمام ژانرهای مرسوم در دوران زندگیش، موسیقی تصنیف نمود و در این زمینه از همه برتر بود. 

پدرش  آهنگساز و ویولونیست بسیار مشهوری بود. از همان اوان کودکی ولفگانگ چنان نبوغی از خود نشان داد که پدرش همه کار خود را رها کرد و به طور جدی و مستمر به آموزش فرزندش پرداخت. موتسارت پیش از رسیدن به سن ۱۲ سالگی نوازنده‌ای چیره‌دست در پیانو  ویولون و ارگ شد

او در زندگی کوتاه خود بیش از ششصد قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، .... از خود باقی گذاشت.

 

تاثیر موسیقی موتزرارت  بر روی رشد و خلاقیت فکری کودکان   

 

امروزه در تمام دنیا مساله تعلیم و تربیت کودکان در اولویت قرار دارد ، با تحقیقات فراوانی که درباره ی شکوفایی و شناخت استعداد های نهفته از دوران بارداری مادر و تولد نوزاد صورت گرفته و همواره در حال تکمیل و نوآوری های فراوان است مطمئن باشید که کودک شما دارای نوعی استعداد خاص است ، چگونه میتوان به او کمک کرد تا استعداد های درخشان خود را بروز دهد . با روش های تحقیقاتی متعددی ثابت شده که یک کودک از بدو تولد آمادگی لازم پذیرش آموزش های مختلف را دارد ، بطور مثال یک کودک از سن 3 سالگی تا 5 سالگی قادر است به دو یا سه زبان بجز زبان مادری تکلم و روخوانی نماید. 
یکی از مهمترین و ساده ترین روش ها که باعث بروز استعداد و پرورش هوش کودک می شود روشی است كه بوسيله آقاي دان كمپبلDon  Campbell ابداع شده و اين روش به صورت زير مي باشد :

 

دکتر کمپبل با تحقیقاتی که در مورد موتزارت ، نابغه موسیقی بعمل آورده به این نتیجه رسیده که مادر وی در دوران بارداری دائما در معرض شنیدن موسیقی که توسط شوهرش نواخته می شده قرار داشته وی پس از تحقیقات زیاد بر روی کودکان خردسال به این نتیجه رسید که گوش دادن به آهنگ های ساخته شده توسط موتزارت باعث باهوشی و شادابی آن ها می شود بطوریکه کودکانی که تحت تاثیر موسیقی موتزارت قرار گرفته اند، بگفته والدینشان از دیگر همکلاسی هایشان در زمینه ریاضیات ، حفظیات ،نواختن ساز ، آهنگسازی ، سرودن شعر و دیگر مهارت ها با هوش تر بودند.

 

در اوایل دهه 1990 در دانشگاه Irvine کالیفرنیا تحقیقاتی انجام شد که نشان می دهند گوش کردن به موسیقی موتزارت ده دقیقه قبل از شروع امتحان باعث افزایش فراوان حافظه و هوش می شود . به علاوه کودکانی که دوره مقدماتی موسیقی گذرانده اند بسیار با هوش تر از کودکانی هستند که دوره آموزشی کامپیوتر گذرانده اند هستند.

 

مدیر مرکز مطالعات هنر درمانی با اشاره به پدیده اثر موتزارت و با بیان این که تقویت دقت در هوش و رشد کودکان از آثار مفید موسیقی‌های آرام بخش و شاد (مانند موتزارت) است، افزود: "موسیقی موتزارت به رشد نرون مغزی کمک می‌کند."

به گزارش ایسنا، دکتر علی زاده‌ محمدی با بیان این که موسیقی‌های هیجانی (۶ و ۸) با ایجاد فشار روانی آثار نامناسبی بر رشد کودک می‌گذارد، گفت: "نتایج بررسی ‌ها نشان می ‌دهند که شنیدن موسیقی با اعصاب مغزی ارتباط دارد و اثر موسیقی موتزارت به "پدیده اثر موتزارت" معروف است."
 

او با تاکید بر این که شنیدن موسیقی روی مناطقی از مغز اثر تقویتی دارد، افزود: "نتایج بررسی ‌های دیگری نشان داده است که شنیدن موسیقی شاد و آرام‌ بخش، فعالیت ناحیه تمپرال مغزی (گیجگاهی) نیم کره چپ را افزایش می‌دهد؛ حال آن که موسیقی غمگین نیمکره راست مغز را تحریک می‌کند."
 

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نشانه اثر موسیقی بر روی اعصاب و سلول‌های مغزی (نرون‌های مغزی) و نیز رشد کودکان، گفت: "موسیقی موتزارت از این نوع است."

 

دکتر زاده‌ محمدی با بیان این که موسیقی‌ شاد و آرام‌بخش با ایجاد روحیه آرام و جذب سلولی و تغذیه بهتر، کیفیت رشد را بیشتر می‌کند، ‌گفت: "همچنین این موسیقی‌ها وابستگی و دلبستگی‌ عاطفی را هنگام شیردهی بین مادر و نوزاد افزایش می‌دهد."

وی با استناد به نتایج سه پژوهش که در کشور با موضوع رابطه اثر موسیقی با کاهش درد و اضطراب زایمان انجام شده، گفت: در این بررسی‌ها از موسیقی پاپ ملایم استفاده و مشخص شد اضطراب و درد زایمان با تداعی بهتر کاهش می‌ یابد

شنیدن موسیقی باعث ترشح مسکن‌های مغزی (اندروفین‌ها) می‌شود که به این ترتیب فرد آمادگی برای مواجه با فشارهای عصبی زایمان را پیدا می کند."

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به Mahake man می باشد